tel2.: 730 011 838
Ministerstwo Finansów w lipcu 2017 r. zapowiedziało kontrole w kwestii wydawania paragonów fiskalnych w ośrodkach gastronomicznych oraz wyjaśniało, że wydawanie paragonów fiskalnych jest obowiązkiem przedsiębiorcy oraz jego pracowników. W sierpniu 2017 r., po przeprowadzonych kontrolach, wydano kolejny komunikat, informujący, że nadal będą one kontynuowane.
Częstą praktyką jest wydawanie rachunków/paragonów kelnerskich przed zapłatą klientowi. Zazwyczaj wydanie takiego dokumentu wiąże się z tym, że transakcja nie zostaje potem zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. Brak ewidencji transakcji na kasie fiskalnej skutkuje tym, że sprzedaż nie zostaje udokumentowana, a tym samym przedsiębiorca prowadzący placówkę gastronomiczną nie płaci z tytułu tej transakcji podatków do budżetu państwa.
Rachunek kelnerski może być wypisany odręcznie lub przypominać wyglądem paragon fiskalny, ale jeżeli nie zawiera charakterystycznych elementów tj. nazwa „paragon fiskalny”, nr NIP i nazwa placówki gastronomicznej, adres, nr kasy fiskalnej oraz nie jest wydrukiem z kasy fiskalnej, to nie może być uznany za paragon fiskalny.
Brak wydawania paragonów fiskalnych klientom jest niezgodne z przepisami i może powodować konieczność wymierzenia kary przez kontrolującego urzędnika. Karą może zostać obarczony nie tylko przedsiębiorca, ale także kelner czy kierownik restauracji.
Kara to zazwyczaj mandat o wartości od 200 zł do 4 000 zł, do zapłaty którego często zobowiązany kelner, nakłoniony przez przedsiębiorcę do nieuczciwego działania. Mandat jest wymierzany kelnerowi, ponieważ to on nie dopełnił obowiązku wydania paragonu fiskalnego klientowi.